ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Α΄. Κείμενο: Ενότητα 6, Η ομορφιά δεν είναι το παν
Εὐμεγέθης ἔλαφος ὥρᾳ θέρους διψῶν παραγίνεται ἐπί τινα πηγήν διαυγῆ καί
βαθεῖαν καί πιών ὅσον ἤθελεν προσεῖχεν τῇ ἰδέᾳ τοῦ σώματος. Καί μάλιστα μέν ἐπήνει τήν φύσιν τῶν κεράτων ὡς κόσμος εἴη παντί τῷ σώματι. Ἔψεγεν δέ τήν λεπτότητα τῶν σκελῶν ὡς οὐχ οἵων τε ὄντων φέρειν πᾶν τό βάρος. Ἐν ὧ δέ πρός τούτοις ἦν, αἰφνιδίως ἀκούεται ὑλακή τε κυνῶν καί κυνηγέται πλησίον . Ὁ δέ ὥρμα πρός φυγήν καί, μέχρις ὅπου διά πεδίου ἐποιεῖτο τόν δρόμον, ἐσώζετο ὑπό τῆς ὠκύτητος τῶν σκελῶν. Ἐπεί δέ ἐνέπεσεν εἰς πυκνήν καί δασεῖαν ὕλην, ἐμπλακέντων αὐτῷ τῶν κεράτων ἑάλω, μαθών πείρᾳ ὅτι ἄρα ἦν ἄδικος κριτής τῶν ἰδίων ψέγων μέν τά σώζοντα, ἐπαινῶν δέ τά προδόντα αὑτόν.
Μύθος
Αισώπου (διασκευή)
Β΄: Ερωτήσεις
- Να γράψεις
το νόημα του κειμένου
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
(4 μονάδες)
- α) Ποιο χαρακτηριστικό του
ελαφιού το βοήθησε να ξεφύγει αρχικά από τους κυνηγούς; Ποιο
χαρακτηριστικό του, αντίθετα, αποδείχτηκε μοιραίο;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
β) Τι νομίζεις ότι διδάσκει ο μύθος αυτός του Αισώπου;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
(4 μονάδες)
-
ζεύγηζευγάριζυγόςζεύξη
Ø
«Στοιχηθείτε κατά …………….» είπε ο γυμναστής και οι μαθητές
έφτιαξαν δυάδες.
Ø
Αβάσταχτος ήταν για τους Έλληνες ο ……………….. (μτφ) του
Τούρκου κατακτητή.
Ø
Η ………………. Ρίου-Αντιρρίου είναι από τα έργα υποδομής που
έλυσαν χρόνια
προβλήματα.
Ø
Από τα δώρα που πήρα για τη γιορτή μου αυτό που μου άρεσε
ιδιαίτερα
ήταν ένα …………………
κόκκινα γάντια.
β) Να γράψεις μία πρόταση με κάθε μια από τις λέξεις:
ποτοαπαγόρευση,
πόσιμος, πιωμένος.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
(5 μονάδες)
- α) Να συμπληρώσεις τις φράσεις με
το ρήμα που δίνεται σε παρένθεση στο κατάλληλο πρόσωπο της οριστικής του
παρατατικού και του αορίστου.
Ø
Φύλακες ……………………… /…..……………… (φυλάττω, γ΄πληθ.) τόν εν Δελφοις
θησαυρόν.
Ø
Περικλης …………………….. / ……………………. (αγορεύω, γ΄ενικό) εν τη αγορα.
Ø
Των έργων τήν υπόνοιαν η αλήθεια ………….….. / ……………… (βλάπτω,
γ΄ενικό)
(2,5 μονάδες)
β) Να σχηματίσεις τον
παρακείμενο και τον υπερσυντέλικο των ρημάτων:
Ø
παιδεύω
…………………..…… …………………………..
Ø
λύω
………………………. …………………………..
Ø
γράφω
………………………. …………………………..
(2,5 μονάδες)
- Να βάλεις
τα επίθετα της Α΄ στήλης στην ίδια πτώση με τα ουσιαστικά της
Β΄στήλης:
Α΄ Β΄
σοφός διδασκάλω …………………….
ένδοξος στρατηγοις
…………………….
αγαθός ηγέτου …………………….
δίκαιος δικαστά …………………….
(2 μονάδες)