Τρίτη, 3 Σεπτεμβρίου 2013

Τα νέα μέτρα για την εισαγωγή ΑΕΙ-ΤΕΙ και η επαναφορά της βάσης του 10 από φέτος


Σε κούρσα αντοχής που θα ξεκινά από την Α΄ Λυκείου μετατρέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας τις σπουδές μετά το γυμνάσιο, σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας “ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ“.

Οι προϋποθέσεις για τη προαγωγή και την απόλυση από το λύκειο (γενικό και επαγγελματικό) γίνονται αυστηρότερες και ορίζεται όριο ηλικίας για τους μαθητές. Κλείνοντας τα είκοσι απαγορεύεται να συνεχίζουν τη φοίτησή τους στο νέο λύκειο.

Το «10» γίνεται ο βαθμός – κλειδί τόσο για το λύκειο όσο και για την ανώτατη εκπαίδευση, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Αρβανιτόπουλος φέρεται να μελετά την επαναφορά του μέτρου της ελάχιστης βαθμολογικής βάσης για την εισαγωγή στα ΑΕΙ από φέτος.
Ισχυροποιείται ο ρόλος του καθηγητή, ο οποίος επανακτά το όπλο της σχολικής βαθμολογίας που θα μετρά για την πρόσβαση στην τρίτη βαθμίδα.

Οι σχολικοί βαθμοί παύουν να συμψηφίζονται. Οι προϋποθέσεις εισαγωγής αυτονομούνται κατά μάθημα. Πλέον, θα απαιτείται όχι μόνο γενικός μέσος όρος 10, αλλά 10 στα διακριτά μαθήματα που συναποτελούν τους κλάδους της Γλώσσας (Αρχαία, Νέα και Λογοτεχνία) και των Μαθηματικών (Άλγεβρα και Γεωμετρία) και 8 σε κάθε ένα από τα υπόλοιπα μαθήματα του σχολικού προγράμματος. Μετεξεταστέοι προβλέπονται μόνο στο γενικό λύκειο. Στο επαγγελματικό λύκειο το σύστημα είναι νοκ άουτ. Όσοι δεν βγάζουν γενικό μέσο όρο 10 θα επαναλαμβάνουν την τάξη.

Επιλογή θεμάτων 
Ο πήχυς των γραπτών προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων ανεβαίνει ραγδαία, καθώς τα θέματα θα επιλέγονται τα μισά με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και τα άλλα μισά από το διδάσκοντα.
Αχίλλειος πτέρνα του νέου συστήματος θεωρείται η πρόβλεψη ότι τα γραπτά, ενώ θα μετράνε για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο, θα βαθμολογούνται με την ανοιχτή και μη θωρακισμένη σχολική διαδικασία από τον καθηγητή της τάξης. Ήδη από τους γονείς εκφράζεται έντονη ανησυχία μήπως το νέο σύστημα εκκολάψει πιέσεις και συναλλαγές βαθμοθηρίας όχι μόνο στα ιδιωτικά λύκεια, αλλά και στα δημόσια, υπονομεύοντας την αρχή των ίσων ευκαιριών.
Αιτιολογώντας την επιλογή του για ένα αυστηρότερο, επιλεκτικό λύκειο, το υπουργείο Παιδείας σημειώνει στην εισηγητική έκθεση που κατατέθηκε στη Βουλή ότι «δεν είναι παιδαγωγικώς και ηθικώς αποδεκτό να επιβραβεύεται μέσα στο σχολείο η οκνηρία και σε τελική ανάλυση δεν είναι δίκαιο ορισμένοι μαθητές nullo labore να βρίσκονται στην επόμενη τάξη με μαθησιακά κενά. Αυτό σχολιάζει, δεν ωφελεί τους ίδιους».
Παρακάτω ρίχνει περισσότερο φως στο σκεπτικό των νέων ρυθμίσεων: «Ορισμένοι μαθητές», αναφέρει η έκθεση του νομοσχεδίου, «λόγω του ότι δεν διαθέτουν την προαπαιτούμενη γνωστική επάρκεια νιώθουν μειονεκτικά, αλλά και εκτός αυτού παρακωλύουν την απρόσκοπτη μάθηση των άλλων, φαινόμενο το οποίο στις μέρες μας έχει πάρει διαστάσεις και πρέπει να μας προβληματίσει».

Παρενέργειες 
Το υπουργείο φαίνεται επίσης ότι προβληματίζουν οι πιθανές παρενέργειες του δυσκολότερου λυκείου.
Σχετικά πρόσφατη είναι η εμπειρία από την εφαρμογή του αυστηρού συστήματος Αρσένη, που επίσης ενέπλεκε την πρόσβαση με τη σχολική βαθμολογία, προκαλώντας κατά την πρώτη εφαρμογή του έκρηξη της αποτυχίας.
Εν γνώσει του ότι το περιεχόμενο του νομοσχεδίου (αναμένεται να ψηφιστεί παραμονή του Αγιασμού για να τεθεί σε εφαρμογή από την επομένη) μπορεί να αποτελέσει εύφλεκτη ύλη στα λύκεια, με την ΟΛΜΕ σε αδυναμία να διαμορφώσει απεργιακή εισήγηση, το υπουργείο επιχειρεί μέσω της εισηγητικής έκθεσης να καθησυχάσει τις ανησυχίες των βουλευτών.
Όπως διαβεβαιώνει χωρίς να προχωρά σε διευκρινίσεις, θα «ληφθεί μέριμνα ώστε το νέο σύστημα προαγωγής και απόλυσης να μην ανυψώσει τα ποσοστά των ενεξεταστέων ή απορριπτόμενων. Όσοι καταβάλλουν κάποια προσπάθεια στο σχολείο δεν θα βρεθούν με το νέο σύστημα προ εκπλήξεων».

Εξειδίκευση στην Γ΄ τάξη και επιστροφή της Πληροφορικής 
ΤΑΞΗ Γενικής Παιδείας παραμένει η Α΄ Λυκείου με 35 ώρες την εβδομάδα πρόγραμμα, εκ των οποίων οι 2 αντιστοιχούν σε μάθημα επιλογής το οποίο οι μαθητές θα επιλέγουν μεταξύ των Εφαρμογών Πληροφορικής, της Διαχείρισης Φυσικών Πόρων και του Ελληνικού και Ευρωπαϊκού Πολιτισμού.

Στην Β΄ τάξη το εβδομαδιαίο πρόγραμμα κορμού είναι 30 ωρών, ενώ προβλέπονται δυο ομάδες μαθημάτων προσανατολισμού που αντιστοιχούν στην παραδοσιακή διάκριση Πρακτικού – Κλασικού. Τώρα ονομάζονται η μια Ανθρωπιστικών και η άλλη Θετικών Σπουδών. Τα μαθήματα του Πρακτικού είναι η Φυσική και Μαθηματικά και του Κλασικού Αρχαία και Λατινικά.
Η Γ΄ τάξη γίνεται τάξη εξειδίκευσης. Τα μαθήματα κορμού μειώνονται σε 6 (Γλώσσα, Υπολογιστές, Ιστορία, Θρησκευτικά, Ξένη Γλώσσα και Γυμναστική), ενώ ορίζονται 3 ομάδες προσανατολισμού: Ανθρωπιστικών Σπουδών (Αρχαία, Λατινικά, Ιστορία), Θετικών Σπουδών (Μαθηματικά ή Βιολογία για όσους επιλέγουν τις Επιστήμες Υγείας, Φυσική και Χημεία) και Οικονομικών – Πολιτικών – Κοινωνικών και Παιδαγωγικών Σπουδών με Μαθηματικά, Αρχές Οικονομικής Επιστήμης (ή Αρχές Φυσικών Επιστημών για όσους επιλέγουν Παιδαγωγικά), Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (ή Ιστορία για όσους επιλέγουν Παιδαγωγικά).
Η Πληροφορική προστέθηκε στα μαθήματα Γενικής Παιδείας της Β΄ και της Γ΄ Λυκείου όχι όμως και στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ όπως διεκδικούν οι καθηγητές του κλάδου.

Επιλογή Επιστημονικού Πεδίου 
Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ διεξάγονται σε 4 μαθήματα μετά την απόλυση του μαθητή από το λύκειο, σε πανελλαδικό επίπεδο και σε θέματα από την εξεταστέα ύλη της Γ΄ τάξης που προκύπτουν κατά 50% με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων και κατά 50% από Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.
Κάθε μαθητής επιλέγει μια ομάδα προσανατολισμού και ένα από τα πέντε επιστημονικά πεδία (Ανθρωπιστικών και Νομικών Σπουδών, Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών, Επιστημών Υγείας, Επιστημών Οικονομίας, Κοινωνικές και Πολιτικές και Παιδαγωγικών Τμημάτων). Ο Υπουργός Παιδείας έχει αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο να οριστεί και έκτο πεδίο που θα περιλαμβάνει αποκλειστικά τις Στρατιωτικές Σχολές.
Η βαθμολογία του Λυκείου θα λογίζεται ως πέμπτος βαθμός για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Για την προσμέτρηση αυτή ο γενικός βαθμός προαγωγής της Α΄, της Β΄ και ο γενικός βαθμός απόλυσης της Γ΄ τάξης, εφόσον έκαστος είναι μεγαλύτερος 1 μονάδας από το μέσο όρο των 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, θα προσαρμόζεται ώστε να μην απέχει περισσότερο της μιας μονάδας από το βαθμό του μέσου όρου. Στη συνέχεια ο αναπροσαρμοσμένος βαθμός της Α΄ Λυκείου θα πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 0,4, της Β΄ Λυκείου με 0,7 και της Γ΄ με συντελεστή 0,9. Το άθροισμα των τριών βαθμών διαιρούμενο διά δύο θα αποτελεί τον «πέμπτο» βαθμό για την πρόσβαση.