Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013

Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ




ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ


Α΄. Κείμενο:

   Δημοτικό τραγούδι, Ύπνε μου κι έπαρέ μου το

            Ύπνε μου κι έπαρέ μου το, ύπνε νανούρισέ το
            κι αν έχεις μήλα, κόψε του, κουλούρια τάισέ το
            κι αν έχεις και ροδόσταμο, να το ροδοσταμνίσεις.
            Κι αν μου το πάρεις, ύπνε μου, τρεις χώρες σου χαρίζω
            τρεις χώρες και τρία χωριά και τρία μοναστήρια.
            Την Κάρπαθο με τα νερά, τη Ρόδο με τα πλούτη
            και την Κωσταντινούπολη με το πολύ λουάρι.
            Κοιμήσου που παράγγειλα κάτω στην Αλεξάνδρα
            για να σου φέρουν κόρη μου τσεμπέρι με τα χάντρα.
            Νάνι τη την κορούλα μου, την ακριβή μου κόρη
            που μου τη λουαριάζουσι γιατροί και δικηγόροι.
            Κοιμήσου που να κάθεσαι κι η μοίρα σου να υφαίνει
            και το καλό σου ριζικό να κουβαλεί να φέρνει.
            Κι αν την επάρεις, ύπνε μου, πάρ’ τη σε περιβόλια
            σε κυπαρίσσια σε δεντριά σε μήλα σε κυδώνια.
            Ύπνε που παίρεις τα παιδιά, έλα έπαρε και τούτο,
            μικρό μικρό μου τώπαρε μεγάλο φέρε μού το.
            Κοιμήσου με την Παναγιά και με τον Αϊ-Γιάννη
            και τον αφέντη το Χριστό κι όπου πονεί να γειάνει.
            Κοιμήσου που να κοιμηθείς στο μέλι και στο γάλα
            και να σε βάλει η μοίρα σου σ’ αχροντικά μεγάλα.
                                   Γ.Μ.Γεωργίου, Καρπαθιακά, τόμ.Α΄



Β΄: Ερωτήσεις
  1. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 50-60 λέξεις.    (5 μονάδες)                                                                                                   
                                                                                                                    
  1. α) Να χωρίσετε το κείμενο σε υποενότητες (3-4 στίχων) και να βάλετε πλαγιότιτλους.
β) Να βρείτε σχήματα λόγου (τουλάχιστον ένα από καθεμιά κατηγορία: ασύνδετα, πολυσύνδετα, μεταφορές, προσωποποιήσεις, νόμος των τριών).
                                                                                                    (5μονάδες)

  1. α) Τι ξέρετε για το έθιμο, μέρος του οποίου είναι το τραγούδι;
β) Πώς προβάλλεται μέσα στο νανούρισμα η αξία της νεογέννητης κόρης;.
                                                                              (5 μονάδες)

4.   Σε ποια σημεία του τραγουδιού συναντάμε θέματα από την αρχαία μυθολογία (π.χ. για τη μοίρα) και σε ποια από τη χριστιανική θρησκεία; Προσπαθήστε να εξηγήσετε πώς συνδυάζονται αυτά τα δύο στοιχεία.
         (5 μονάδες)